چگونه فضای مجازی بر خانواده تاثیر می گذارد؟

مرحله ۱ – پیامد های مثبت اینترنت

در سطح کلان اینترنت در بعد اقتصادی به تجارت الکترونیک ، در بعد سیاسی به کاهش اقتدار دولت ها، در بعد اجتماعی به کاهش هزینه های حمل و نقل و در بعد فرهنگی تسلط زبان انگلیسی را در پی داشته است. همچنین نقش اینترنت بر امنیت ملی جوامع در سطح کلان بر روند ارتباطی سازمان ها با مشتریان و بر روابط خانوادگی بطور موثر در حال توسعه است.ا

مرحله ۲ – پیامد های منفی اینترنت بر خانواده

اعتیاد به اینترنت :

یکی از آسیب های فضای مجازی، اعتیاد به اینترنت است. اعتیاد اینترنتی نوعی اختلال روان‌شناختی- اجتماعی است که شامل نوعی وابستگی رفتاری به اینترنت است و استفاده ی بیمارگونه و وسواسی از اینترنت را شامل می‌شود. “از میان ۴۷ میلیون استفاده کننده از اینترنت در امریکا ۲ تا ۵ میلیون دچار اعتیاد اینترنتی شده اند و با معضلات زیادی گریبان گیر هستند” (اکبری، ۱۵۸:۱۳۹۰). در ایران هم با توجه به جوانی جامعه و افزایش استفاده از تجهیزات فناورانه و ضیب نفوذ اینترنت در کشور شاهد رشد فزاینده ی استفاده از اینترنت در بین جوانان و نوجوان هستیم.

اعتیاد به اینترنت زمینه ساز آسیب های جدی تحصیلی، رفتاری، اخلاقی و اخلاقی برای کاربران است. کار‌شناسان از ۶ مشخصه برای تشخیص اعتیاد اینترنتی نام می‌ برند.

۱. برجستگی: زندگی و احساسات فرد به شدت به فضای مجازی و اینترنت وابسته شده باشد.

۲. تغییر خلق و خو: رفتار و احساسات فرد در زمان حضور در فضای مجازی و اینترنت تغییر دارد

۳. تحمل: کاربر برای کسب خلق و خوی بهتر به نیاز به استفاده از اینترنت و فضای مجازی پیدا می کند.

۴. علایم ترک: ترک استفاده از اینترنت و جدایی از فضای مجازی موجب بروز افسردگی، پرخاشگری و عدم تمرکز در کاربر می شود.

۵. کشمکش: حضور کاربر در فضای مجازی و استفاده از اینترنت زمینه ساز اختلاف و نزاع در زندگی واقعی فرد با اطرافیان شده باشد.

۶. عود: بیمار اینترنتی تمایل به از سرگیری رفتار خود پس از ترک دارد.

بحران هویت و اختلال در شکل گیری شخصیت :
فضای مجازی، عرصه ی بروز و ظهور روابط انسانی در بستر ابزارها و رسانه های اینترنتی است. کاربر در این فضا می تواند در نقش ها و شخصیت های متنوع بدون مشخص شدن هویت واقعی خود ظاهر شود، این امر موجب آسیب پذیر شدن شخصیت کاربر و تقویت شخصیت‌های چندگانه و رشد و استحکام آن در کاربر می شود، این آسیب ها به خصوص در کاربران کم سن و سال تر جدی تر خواهد بود.

تعارض ارزش ها :
زندگی فردی و اجتماعی انسانها از تغییرات فناوری تاثیرپذیر است، این موضوع یکی از دغدغه های مهم در مباحث مرتبط با خانواده و فضای مجازی است. چرا که ارزش های حاکم بر اینترنت منطبق با ارزش های غربی است و این موضوع می تواند بر سبک زندگی کاربران تاثیر گذار باشد و ارزش های حاکم بر زندگی آنها را تغییر دهد. برخی مطالعات نشان داده این تغییرات موجب کاهش پایبندی کاربران به ارزش های خانواده شده است.

گسترش ارتباطات نامتعارف میان جوانان:
فضای مجازی مجموعه ی متنوعی از ابزارهای ارتباطی را در اختیار افراد قرار می دهد، این ابزارها قابلیت استفاده ی غیرمتعارف و غیراخلاقی را نیز به کاربران می دهد، برخی کاربران با استفاده نامتعارف و ایجاد روابط پنهان در اینترنت بنیان خانواده ها را متزلل می کنند.

شکاف نسل ها :

سرعت تغییرات در فناوری به خصوص اینترنت موجب شده شکاف نسلی بین فرزندان و والدین بیشتر شود، این شکاف بر اثر تفاوت فاحش بین سواد رسانه ای و مهارت نوجوانان و جوانان با والدینشان در استفاده از فضای مجازی و ابزارهای آن است.

سوء استفاده جنسی :
انحرافات جنسی و بهره کشی جنسی از کودکان و انتشار تصاویر پورنوگرافی از طریق اینترنت از موضوعات حاد فضای مجازی و دغدغه ای جهانی است. چراکه با توسعه بیشتر اینترنت کودکان بیشتری به طور ناخواسته در معرض محتواهای خطرناک جنسی قرار می گیرند و فعالیت های مخفیانه مرتبط با فحشای کودکان افزایش خواهد یافت.

انزوای اجتماعی :
اینترنت و فضای مجازی جای دوستان و آشنایان را گرفته و جایگزین روابط فامیلی و دوستانه شده است. افرادی که زمان زیادی در فضای مجازی طی می کنند ارزش های اجتماعی را کنار می گذارند و به فعالیت های فردی روی می آورند. تحقیقات نشان داده است بین مدت زمان استفاده از اینترنت و کاهش روابط اجتماعی ارتباط معنا داری وجود دارد

تاثیر فضای مجازی بر خانواده , تاثیر فضای مجازی بر خانواده ,تاثیر فضای مجازی بر خانواده ,تاثیر فضای مجازی بر خانواده ,تاثیر فضای مجازی بر خانواده ,تاثیر فضای مجازی بر خانواده ,تاثیر فضای مجازی بر خانواده