رشد و توسعه فردی

۴ نکته خیلی مهم در یادگیری که لازم است حتما بدانیم

هنگامی که آدم ها تصمیم به تغییر می‌گیرند دنبال بهبود و رشد شخصیشان هستند تا یک سری مهارت‌های شغلی و شخصی را یاد بگیرند، برای اینکه در نهایت بتوانند رضایت بیشتری از زندگیشان داشته باشند. توسعه فردی نه تنها به خود فرد که به بسیاری از مدیران کسب و کارها کمک می‌کند تا کارکنانی با انگیزه داشته باشند و همینطور به بسیاری از افراد جسارت میدهد تا کسب و کار خودشون را شروع کنند. یکی از این مهارت‌های اساسی در توسعه فردی مهارت یادگیری است اما چطوری می‌توانیم این مهارت را در خودمان تقویت کنیم.

مهارت یادگیری و اهمیت آن در پیشبرد زندگی

مهارت یادگیری یکی از مهمترین مهارت‌ها است و با داشتن این مهارت در زندگی نسبت به افراد دیگر می‌توانیم یک قدم جلوتر باشیم. چند دهه‌ی اخیر کمتر کسی یادگیری را یک مهارت می‌دانستت و در واقع تمامی توجه‌ها به سمت ضریب هوشی و راه‌هایی برای افزایش هوش بوده است، در واقع مردم فکر می‌کردن توانایی بالای یک فرد در آموختن به خاطر هوش بالای او بوده است و اگر افرادی در یادگیری عملکرد ضعیفی از خودشان نشان می‌دادند آن فرد را با بهره‌ی پایین می‌شناختند، که این تشبیه باعث آزار روحی خیلی از کودکان دانش‌آموز می‌شد و از این که دیگران آنها را کند ذهن می‌دانستند خجالت‌زده بودند.

این درحالی است که امروز دیگه تقریبا همه‌ی آدم‌ها به این موضوع پی بردند که یادگیری یک مهارت است و هر فردی ممکن است برای یادگیری از یک روش به خصوصی استفاده کند، این نتیجه‌ی بهتری را دریافت کند و از نتیجه‌ی آدم های دیگر به موفقیت‌های آنها دست پیدا کند. اما چگونه مهارت یادگیری را در خودمان افزایش بدهیم؟

همانطور که گفتم یادگیری یک مهارتی است که ما می‌توانیم به روش‌های مختلف در بهبود آن تاثیرگذار باشیم. در واقع ما می‌خواهیم حافظه‌ی خودمان را با روش‌های مختلف تقویت کنیم یا به عبارت دیگر قدرت سطح یادگیری در خودمان را افزایش بدهیم که در نهایت بتوانیم به پیشرفت‌های چشم‌گیری در زندگی دست پیدا کنیم. یکی از ارکان اصلی یادگیری داشتن تمرکز است، کسانی که تمرکز بالایی دارند قطعا بازدهی بهتری در یادگیری دارند.

تمرکز خود را در کسب عمل بیشتر کنید

به خود تمرکز هم باید یک نگاه مهارت گانه داشت تا بتوانیم خوب یاد بگیریم و هر روز بهتر و بهتر کنیم. داشتن تمرکز یعنی هم‌سو بودن و برخورداری از توجه و انرژی در انجام یک کاری به طوری که هیچ عامل خارجی نتواند حواس ما را پرت کند. اما برای اینکه مهارت‌های یادگیری خودمان را افزایش بدهیم اول باید سبک یادگیری خودمان را بفهمیم و از میان سبک‌های مختلف و متنوعی که وجود دارد، که خودمون را پیدا کنیم و به آن روش یادگیری مان را انجام بدهیم.همه‌ی آدم‌ها از قدرت یادگیری بهره‌مند هستند.

اما آن چیزی که باعث میشود ما نسبت به دیگران متفاوت‌تر باشیم داشتن ابزارهای لازم برای مهارت یادگیری، برای اینکه بتوانیم مهارت تازه‌ای را یاد بگیریم ما نیازمند ابزارهایی مثل هدف،انضباط شخصی،هوشیاری و انگیزه هستیم. ما قبل از اینکه هر چیزی را بخوایم یاد بگیریم باید هدف مهمی که برای آن می‌خواهیم،این مسیر یادگیری قرار بگیریم را پیدا کنیم برای چه می‌خواهیم این را یاد بگیریم. هنگامی که هدف یادگیری مشخص و شفاف باشد تعهد و انگیزه قطعا پشت سرش می آید و شما برای یادگیری یک دانش یا یک حرفه‌ای یا یک مهارتی باید قبل از هر چیزی انگیزه داشتد باشید.

سعی کنید در یادگیری با انگیزه باشید

انگیزه باعث میشود که شما یادگیری را خیلی بهتر انجام بدهید و احتمالا سختی هایی که در مسیر بهشان برمیخوریم شما را اذیت نمی‌کند. اگر انگیزه‌ی کافی وجود نداشته باشد هیچ کدام از روش‌هایی که برای انجام یادگیری وجود دارد پاسخگو نیست. در واقع موانعی که در یادگیری برااون به وجود می آید می‌تواند شرایط را برای ما سخت و سخت‌تر بکند.

یکی از موضوعات مهم در این زمینه مشخص  کردن تکلیف خودمان است. اول از همه باید به خودمان توضیح بدهیم که چرا مطالعه و یادگیری را شروع کردیم. هدفی که در نهایت قرار است به آن برسیم بعد از این یادگیری چی هستند. اگر هدف ما شفاف باشد قطعا مسیر یادگیری برای ما سخت نخواهد بود. اینجا می‌خواهم شما را آشنا کنم با چند تا شیوه‌ی مختلف.

۱- سبک دیداری در یادگیری

یکی از این شیوه‌ها سبک دیداری است، همانطور که از اسمش مشخص است کسانی که این سبک را دارند از راه دیدن بهتر یاد می‌گیرند و ترجیح میدانی هستند. معمولا برای این افراد دیدن ویدیوهای درس مثلا در یوتیوب یا سایت‌های مرتبط این چنینی خیلی خوشایندتر از مطالعه‌ی متن کتاب است.

۲- سبک شنیداری در یادگیری

سبک دوم سبک شنیداری است حتما خیلی از مواقع متوجه شدید که بعضی از دوستان شما با بلند خواندن درس یا حتی قافیه دادن به آن جزوه یک درسی بهتر می‌توانند یا در این دسته برخی از افراد معمولا بیشتر مطالب را سر کلاس و وقتی که معلم دارد یاد میدهد یاد می‌گیرند. معمولا این افراد با گوش دادن،صدای ضبط شده معلم یا گوش دادن به پادکست‌های آموزشی یا فایل‌های آموزشی خیلی خوب می‌توانند یاد بگیرند.

۳- سبک خواندن در یادگیری

سبک بعدی سبک یادگیری خوندن یا نوشتن است. همانطور که حدس‌ زدید این دسته از افراد با در تماس بودن با متن چه خواندن چه نوشتن بهتر یاد می‌گیرند.معمولا این افراد با یادداشت برداری و مطالعه‌ی کتاب‌های درسی را یاد می‌گیرند. این افراد خیلی خوب بلد هستند که خلاصه برداری کنند.

۴- سبک حرکتی در یادگیری

سبک بعدی سبک حرکتی است. آدم هایی که این سبک دارند معمولا با بازی یا حل معما و دیدن اشیا از نزدیک و آزمایش کردن و وارسی کردن آنها خیلی خوب می‌توانند یاد بگیرند. معمولا اینطور افراد برای اینکه خوب یاد بگیرند مبحثی را ترجیح میدند و دوست دارند حتما یک آزمایش انجام بدهند در آن راستا.

این چند تا از سبک‌های یادگیری خیلی معروف و پرکاربرد است که بهتان گفتم اما از نظر شخصیت من این روش‌های ذکر شده هیچ کدامشون لزوما به صورت مطلق نمیشود یک روشی برای یادگیری شما باشد، در واقع فکر می‌کنم ترکیبی از این روش‌ها برای هر کس می‌تواند به روند یادگیری اش خیلی کمک کند. اگر بخواهیم تجربه‌ی شخصی خودم را بگویم یک روشی که خیلی کمک کرده است در یادگیری مهارت‌ها مختلف به من این بوده است که وقتی چیزی را یاد گرفتم و خوب برایم جا افتاده است بلافاصله شروع کردم به تجویز کردنش. در واقع در این فرایند تدریس است که روند یادگیری برای من کامل میشود.

از آنجایی که دوست دارم در هر اپیزود مرتبط با محتوای آن اپیزود کتابی را به شما معرفی کنم گشته ام  و کتاب‌هایی که در این زمینه ترجمه یا نوشته شده را یک مروری کردم بین تمام کتاب‌هایی که در حوزه‌ی مهارت یادگیری وجود دارد یک کتابی توجه من را خیلی به خودش جلب کرد. کتابی بود اسم ماراتون یادگیری نوشته‌ی آقای سید علی حسینی در این کتاب خیلی در مورد تکنیک‌های مطالعه‌ی صحیح و همانطور تکنیک‌های یادگیری خوب توضیح داده شده بود و بخش‌هایی بود که در مورد نداشتن آگاهی از هدف یادگیری صحبت می‌کرد که چقدر باعث سردرگمی میشود و این که خیلی مهم است ما هدف و چرایی رابدانیم همینطور در خصوص انواع حافظه و اینکه تغییر لایف استاندارد می‌تواند بروی مهارت یادگیری ما تاثیر بگذارد صحبت کرده است.

کتابی بود که توجه من را جلب کرد خواستم که به شما بگویم اگر دوست داشتید در این زمینه بیشتر بدانید حتما این کتاب را مطالعه کنید. البته من این کتاب را نسخه‌ی الکترونیکی در اپلیکیشن و سایت کتابرا مطالعه کردم که اینجا لینک را برایتانن میگذارم. اما در آخر نکته‌ای که می‌خواهم بهتاان بگویم این است که اگر شما هم مثل من فرزند دارید تلاش کنید تا سبک یادگیری فرزندتون را متوجه بشوید تا بتوانیم بهشان کمک کنیم که بهتر یادگیری را انجام بدهند و این مسیر را برایشان شیرین‌تر و جذاب‌تر باشد.

دکمه بازگشت به بالا