رشد و توسعه فردی

عادت های بد خود را کنار بگذاریم!

سلام من مرتضی هستم از سبک تو دات کام. در این پادکست می‌خواهیم برویم سراغ پنج عادت خرج کردن که ما را دچار مشکلات مالی می‌کند.خرج کردن یک بخش جدانشدنی از زندگی شما است نمی‌توانید بدون اینکه پولی خرج کنید زنده بمانید اما از طرفی هم تبدیل به یک معضل بزرگ شده است، احتمالا شما هم هنوز ماه تمام نشده است و حقوق جدید نیامده تقریبا جیبتان خالی میشود و مثل افراد زیادی هر چقدر سعی می‌کنید برای خرج کردنتان برنامه‌ریزی کنید باز هم موفق نمی‌شوید. در این پادکست از سبک تو به شیش عادتی در خرج کردن می‌پردازیم که بدان اینکه متوجه آن باشید تاثیر زیادی در خالی بودن جیبمان دارد.

چگونه نسل امروزی باید موفق شود؟

نسل امروز و نسل هزاره نامگذاری کرده ام این نسل با جوان های خودمحور که عاشق قهوه و تعطیلات،تلفن‌های هوشمند هستند می‌شناسیم نسلی که ارتباط خوبی با پس‌انداز کردن ندارد اما به دنبال موفقیت است. اگر شما هم از این شرایط خسته شده اید و می‌خواهید از مشکلات مالی دور بمانید توصیه‌های ملیساندرا کارآفرین فعال اجتماعی و نویسنده‌ی کتاب پول خودتان را به فنا ندهید را جدی بگیرید ملیسا میگوید کردن راهی برای مدیریت خرج کردن شاید سخت باشد اما غیرممکن نیست شما می‌توانید این شیش عادت را از خودتون دور کنید تا به وضعیت مناسبی برسید.

۱-مقایسه شدن را کنار بگذارید

عادت اول چشم و هم‌چشمی در دنیای امروز تعریف چشم و هم‌چشمی با توجه به تغییرات فرهنگی عوض شده است و در واقع امروز دیگر مسئله بین چند همسایه یا فامیل دور نیست امروز مسئله در مورد این اینفلنسر ها است کسانی که شاید در طول زندگی هرگز آنها را از نزدیک نبینیم و زندگی واقعی آنها چیزی جز ویدیو عکس ندانیم، اما این را به خوبی می‌دانیم که همیشه دور و بر آنها پر از وسایل گران یا پر زرق و برق و از طرفی فرهنگ مقایسه متاسفانه در ما نهادینه‌ شده است و همواره بخشی از ذهن را به خودش اختصاص میدهد.

ما از کودکی دائم در حال مقایسه خودمان با دیگران یا ارزش مان را در مقابل افراد مشهوری هستیم که می‌بینیم که اینفلنسر ها موضوع را همگانی‌تر کردند، ناخودآگاه شما می‌خواهید همان لوازمی که آنها استفاده می‌کنند یا همان لباسی که می‌پوشند را داشته باشید تا زندگی زیبایی که از آنها می‌بینیم را به دست بیاورید در حالی که حقیقت این نیست اما راه حل چیست این افراد را از شبکه‌های اجتماعیتان حذف کنید و سعی کنید خودتان را بهتر بشناسید و بفهمید با چه کارهایی به جز خرج کردن حالتان بهتر میشود.

۲- بدون دلیل خرج نکنید

عادت دوم خرج کردن بدون وقفه در گذشته شما برای خرید کردن زمان محدودی داشتید. فروشگاه‌های بزرگ معمولا تا ده شب باز بودند و شما باید برای هر بار خرید برنامه‌ریزی می‌کردید و نمی‌توانستید هر لحظه خرید کنید اما الان چطور؟ وجود فروشگاه‌های آنلاین به شما این امکان را میدهد که هر لحظه از روز را خرید کنید و پولتان را خرج کنید. بدتر اینکه شما برای خرید یک چیز وارد وبسایت فروشگاه می‌شوید و بدون اینکه متوجه باشید خریدهای بیش‌تری می‌کنید در نتیجه پولیتان هم خرج می‌کنید بدون اینکه واقعا نیاز داشته باشید.

راه حل این است که برای جلوگیری از ولخرجی و مدیریت هزینه‌ها خودتان را مقید کنید که فقط در زمان‌های مشخص از یک جای مشخص خرید کنید مثلا می‌توانید در طول ماه لیست مواردی که نیاز دارید تهیه کنید و در پایان ماه به یک فروشگاه بزرگ بروید.

احتمال ولخرجی کردن در این شرایط بسیار پایین است چون شما آنقدر خرید ضروری دارید که زمانی برای خرج کردن بیهوده پیدا نمی‌کنید از طرفی چون مدتی انتظار آن ر اکشیدید این خرید برایتان لذت‌بخش ‌تر است.سه دسترسی به انواع کارت‌های اعتباری حالا به آن معنای جهانی کارت اعتباری ما در ایران نداریم اما کارت‌های اعتباری عابر بانک‌ها اپلیکیشن‌های پرداخت کار را راحت کرده اند پرداختها به وجود اومدند. تحقیقات نشان داده است که زمانی که از کارت‌های اعتباری استفاده می‌کنید حدود ده درصد بیش از نیاز تولید است چون این تصور وجود دارد که این پول شما نیست.

راه حل این موضوع این است که اگر عادت به استفاده از کارت اعتباری دارید آن را محدود به یک عدد کنید و هر ماه آن را تصفیه کنید یا برای خودتون یه سقفی تعیین کنید مثلا من از این کارت ماهیانه می‌توانم پانصد هزار تومن برداشت داشته باشم و بیش از آن اصلا پول در آن نریزید یا بهتر اینکه بلافاصله بعد از دریافت پول یا حقوقتان بخشی از آن را به یک دیگر که کارت اعتباری ندارد منتقل کنید این کار باعث میشود دسترسی به آن سخت بشود و در نتیجه کمتر از آن استفاده کنید.

۳- راحت تر تصمیم گیری کنید

عادت سوم گزینه‌های محدود و سخت کردن تصمیم‌گیری حتما برای شما هم پیش آمده که به یک رستوران سلف سرویس رفته باشید و به دلیل تنوع زیاد غذا انتخاب برایتان سخت باشد حالا همین موضوع گسترش بدهیم به تمام انتخابات و امکاناتی که در دنیای امروز در اطراف ما وجود دارد اوضاع خرج کردن و پس‌انداز کردن هم دقیقا همینطور است و معمولی. بحث انداز سرمایه‌گذاری مطرح میشود و آنقدر گزینه‌های زیاد با امکانات مختلف مطرح میشود که تصمیم‌گیری تبدیل به کار سختی شده است و در نهایت بی‌خیال آن میشوید که از پایه شروع کنید و قبل از هر چیز الگوی خرج کردن خودمان را بفهمیم بعد باید مشخص کنیم که چه اهدافی در زندگی داریم و مهمترین آنها کدام هستند حالا نیاز به یک برنامه در جهت رسیدن به اهداف آن داریم.

۴- بدون آگاهی خرید نکنید

عادت چهارم خرید بدون آگاهی. به طور کلی افراد علاقه زیادی به ترک عادت هایشان ندارند به همین خاطر همیشه که یک روز در اواسط سی سالگی چشم باز می‌کنید و از خودتان می‌پرسید که چطور به اینجا رسیدیم و تبدیل به چنین فردی شدیم بنابراین بهتره به جای چنین تجربه‌ی تلخی همین الان با خودتان فکر کنید که اگر می‌توانستد زندگی را طوری که دوست دارید بسازید امروز زندگی چه شکلی می‌شد. باید به دنبال راهی باشید تا به وسیله‌ی آن بتوانید پول مورد نیاز برای ساختن روزهایی که دوست دارید را بدست بیارید. یکی از روش‌های مرسوم برای پایان دادن به خرج کردن‌های بی‌مورد دوره‌ی پاکسازی سی روز است به این صورت که در ابتدای ماه فقط نیازهای اولیه را برای طول ماه خرید می‌کنیم و حق خرید هیچگونه مواد اضافی را در میان ما نداریم. بعد از سی روز شما یک عادت جدید پیدا می‌کنید و اینکه خرج‌کردن خودتان را مدیریت می‌کنید حالا شما تبدیل به یک مصرف کننده آگاه شده اید.

اگر به دنبال پول بیشتر برای ساختن آیندتان هستید اما هیچ راهی،درآمدی دیگری ندارید پیشنهاد می‌کنم میکرو کتاب ثروتمندترین مرد بابل را بخونید یا گوش بدهید.

دکمه بازگشت به بالا