عمومی

چه عواملی باعث عفونت چشم ها می شود

چه عواملی باعث عفونت چشم ها می شود؟

به گزارش مجله سلامت بهترین پزشک عفونت چشم به دلیل وجود میکروارگانیسم‌هایی همچون باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها به وجود می‌آید که ممکن است بخشی از چشم یا نواحی اطراف آن را تحت تأثیر قرار دهد.

به طور مثال این عوامل می‌توانند باعث عفونت چشم بر روی قرنیه، غشای مرطوب نازک جلوی چشم یا بر روی پلک‌های داخلی شوند. عفونت چشم دارای علائمی است که ممکن است در هر دو چشم نیز بروز کند.

عفونت چشم وقتی اتفاق می افتد که باکتری ها، ویروس ها یا قارچ ها به بخشی از چشم یا نواحی اطراف آن حمله کنند. این عفونت سطح جلویی شفاف چشم (قرنیه)، غشای نازک و مرطوب پوشش خارجی چشم و پلک های داخلی (ملتحمه چشم) را درگیر می کند.بسیاری از موارد عفونت چشم، خود به خود یا با روش های درمانی ساده از بین می روند.

علائم عفونت چشم

 

قرمز شدن چشم‌

احساس درد

وجود ترشحات

اشک آلود شدن چشم‌

خشک شدن چشم

حساسیت به نور

متورم شدن چشم و اطراف آن

احساس خارش در چشم

تار شدن دید

سه عامل باعث قرمز شدن چشم می شود ویروسی ، باکتریایی و آلرژیک

ملتحمه ویروسی بسیار مسری است و در اثر ویروسی مانند سرماخوردگی یا ویروس تبخال سیمپلکس ایجاد می شود. ترشحات چشم در ارتباط با چشم قرمز ویروسی به طور معمول واضح و آبکی است، اما ممکن است دارای یک جزء مخاط سفید یا زرد رنگ باشد. که این خود نشان دهنده بیماری های چشمی است.

همانطور که از نام این بیماری وجود دارد، ملتحمه باکتریایی در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می شود و در صورت عدم درمان سریع می تواند تهدید کننده و آسیب شدید به چشم باشد. ترشحات چشم معمولاً ضخیم تر و مانند چرکی (چرکی) نسبت به چشم قرمز ویروسی است و معمولاً زرد، سبز یا حتی خاکستری است. غالباً چسبندگی باعث می شود که پلکهای شما هنگام بیدار شدن از خواب در صبح کاملاً چسبیده به هم باشند.

پیشگیری از عفونت چشم

رعایت بهداشت هنگام ابتلا به بیماری های عفونی چشمی بسیار مهم است، چون این عفونت‌ها واگیر داشته و به راحتی از فرد مبتلا قابل سرایت به افراد سالم می‌باشند؛ از جمله راه‌های سرایت، دست دادن و روبوسی با افراد مبتلا و استفاده از حوله مشترک است.

شستشوی چشم با شامپوی بچه در پیشگیری از بروز عفونت های چشمی موثر است، زیرا بسیاری از عفونت های چشمی از زیر مژه ها شروع می شود.

افراد بایستی به هنگام استفاده از استخرهای عمومی از عینک های چشمی مخصوص شنا استفاده کنند، چرا که ممکن است دچار عفونت های ویروسی شوند.

نوزادان و مجاری اشک آور مسدود شده

بسیاری از نوزادان با مجاری اشک آور مسدود شده، متولد می شوند. لوله هایی که اشک را از سطح چشم به داخل حفره بینی می ریزند باعث ریزش آب چشم و (گاهی اوقات) ترشحات چشم می شوند.

علائم مجرای اشک مسدود شده شامل جمع شدن مداوم اشک در چشم است (حتی وقتی کودک گریه نمی کند)، که می تواند روی گونه ریخته شود. همچنین ممکن است مخاط چسبنده چشم وجود داشته باشد، به خصوص جمع آوری روی حاشیه پلک و ایجاد چسبندگی مژه ها.

برای کمک به تسکین علائم، با پاک کردن مرتب چشمان کودک با یک دستمال مرطوب و تمیز، ناحیه را تمیز نگه دارید. گوشه داخلی چشم نوزاد خود را به آرامی ماساژ دهید تا به باز شدن یا رفع انسداد مجرای اشک کمک کنید.

در حالی که بیشتر موارد وجود مجاری اشک مسدود شده در طی چند ماه اول زندگی کودک برطرف می شود، در اولین علائم مجرای اشک مسدود شده همیشه به پزشک چشم کودک خود مراجعه کنید تا برای معاینه جامع چشم ببندد تا یک مشکل جدی تر را رد کند.

درمان خانگی عفونت چشم

استفاده از چای تازه دم و بدون عطر و سرد، درمان بسیار خوبی برای رفع عفونت چشمی است. چای یک ضدعفونی کننده بسیار خوب است که افراد در موارد معمولی هم می توانند از آن برای شستشوی چشم خود استفاده کنند.چای کیسه ای آویشن وحشی کمپرس موثری برای درمان عفونت چشم است.

افراد می توانند از شامپوی بچه نیز برای شستشوی مژه های خود استفاده کنند که درمان بسیار موثری است، چرا که بسیاری از عفونت های چشمی از زیر مژه ها شروع می شود.

در انتها، با توجه به شروع فصل گرما و افزایش تمایل افراد به شنا کردن در این فصل، مطلبی را جهت یادآوری و تذکر برای شما بیان می کنیم.

 

خطر ابتلا به عفونت‌های چشمی در استخرهای آلوده افزایش می‌یابد

خطر ابتلا به عفونت‌های چشمی و حساسیت چشمی‌ در اثر تماس با آب آلوده و آبی که بیش از حد استاندارد، مواد ضدعفونی کننده دارد افزایش می‌یابد، اما ترس از این عفونت‌ها نباید مانع رفتن به استخرها و روی آوردن به این ورزش مفید شود.

مسؤولان استخرها باید از ورود کسانی که ورم ملتحمه عفونی دارند و از ظاهر چشم‌هایشان تشخیص داده می‌شود جلوگیری کنند.

استفاده از غلظت و ترکیب مناسب مواد ضدعفونی کننده آب ها نیز ضروری است، چون با غلظت‌های بالا و غیراستاندارد حساسیت‌های چشمی در شناگران پیدا می‌شود.

همچنین تعداد شناگران باید متناسب با ظرفیت استخر باشد، زیرا با افزایش بیش از حد شناگران، خطر ابتلا به عفونت‌ها بالا می‌رود.

نظارت دقیق وزارت بهداشت بر کار استخرهای عمومی و به خصوص بر طریقه ضدعفونی کردن آب استخرها در کم کردن عفونت‌های چشمی و حساسیت‌های آن بسیار مؤثر است، وگرنه مراجعان نمی توانند خودشان کاری کنند که از این عوارض در امان بمانند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا