رشد و توسعه فردی

چگونه زندگی را از حالت خسته کننده خارج کنیم؟

شما هم قبول دارید که بعضی اوقات زندگی خیلی خسته‌کننده میشود،هنگامی که ما سعی می‌کنیم برای اطرافیانمان خوب و دلسوز باشیم و نیازهایشان را برآورده کنیم و گاهی آنقدر درگیر وظایفمان در خانواده و محل کار میشویم که کاملا خودمان را فراموش می‌کنیم.فکر کنم متوجه شدید که در این اپیزود می‌خواهم راجب چه چیزی صحبت کنم،می‌خواهم راجب واژه‌ی خود مراقبتی که اخیرا در زمینه‌ی حفظ سلامت جسمی و روانی خیلی به آن توجه شده است برایتان صحبت کنیم.

گلم سلام امیدوارم که عالی باشید من ساناز نجد به هفتمین اپیزود جاب کست خوش آمدید.همیشه یادتان باشد که دوست داشتن کسایی که با آنها در ارتباط هستیم خیلی مهم است و خیلی ارزشمند،اما دوست داشتن خودمان مهمتر است اکنون خود مراقبتی یعنی چه؟ خود مراقبت یک مجموعه‌ای از اعمال و رفتار است که هر فردی برای پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری های روانی و جسمی یا درمان مناسب در صورتی که مبتلا بشود به آن بیماری‌ها انجام میدهد.

چرا باید آگاهی خود از اطرافمان را افزایش دهیم؟

آگاهی داشتن از این اعمال و رفتار برای کسانی که شغل های مهم یا فعالیت‌های استرس زا دارند خیلی مهم است. خودمراقبتی یعنی انجام دادن هر فعالیتی که برای رسیدن به زندگی شاد و تعادل لازم است، خود مراقبتی به جسم روح ما انرژی میدهد و باعث سرزندگی ما میشود احساس خوشبختی ما را بیشتر میکند، توانایی موفقیت درمان افزایش میدهد و باعث بهبود کیفیت روابط و سطح زندگی ما می شود.

از فواید خود مراقبتی آگاه باشیم دیگد آن فقط به عنوان یک گزینه‌ای که میتواند نتایج خوبی برایمان داشته باشد نمی‌بینیم بلکه به عنوان یک ضرورتی در زندگیمان به آن نگاه می‌کنیم. اگر خیلی ساده بخواهم بگویم توجه به خودی،خود مراقبتی یعنی داشتن یک رابطه‌ی سالم با خودمان به عبارت دیگر دوست داشتن خودمان گاهی وقت ها ما به کوچکترین خواسته‌ی اطرافیان مان توجه می‌کنیم اما خودمان را فراموش می‌کنیم و نکته‌ی مهم اینجا است که شما باید در درجه‌ی اول به خودتان توجه کنید.خوب غذا بخورید،به طور منظم ورزش کنید،مدیتیشن کنید،مطالعه کنید و در یک کلام مراقب خودتان باشید.

تنها به این وسیله است که شما می‌توانید کیفیت زندگی روحی و جسمی خودتان را بالا ببرید از پس کارها و وظایفی که زندگی به عهده‌ی شما گذاشته است به خوبی بربیاید،اینگونه به خودتان هم به دیگران کمک می‌کنید،اما چرا خود مراقبتی مهم است و کجاها به ما کمک میکند. خود مراقبتی باعث میشود که انرژی ما تجدید بشود،استرس ما کم بشود،یک چشم‌اندازی نو و احساس مثبتی در زندگی به ما میدهد احساس شادی و آرامش و صلح در ما ایجاد می‌کند.

خودمراقبتی چیست و چه نتایجی دارد؟

خود مراقبتی باعث میشود که ما بیشتر احساس سلامتی و تندرستی در جسم خودمان کنیم و اعتماد به نفس و عزت نفس ما را بالا میبرد، کلا شور و شوق زندگی و انگیزه‌ی موفقیت در زندگی ما به شدت افزایش میدهد پس خود مراقبتی یک عملکردی آگاهانه و کاملا آموختنی است تا ما شرایط و منابع لازم را برای حفظ عملکرد جسمی و روانی و اجتماعی و رشد فردیمان را فراهم کنیم.

خود مراقبتی به شدت باعث افزایش کارایی و مهارت‌های فردی میشود و یکی از مفاهیمی است که نشان میدهد فرد رفتار سالمی دارد حالا شاید اینجا برایتان سوال پیش بیاید که چه کار کنیم که بیشتر حواسمان به خودمان باشد و در واقع مراقب خودمان باشیم؟ برای این کار با شما یک برنامه‌ی جامع خود مراقبتی برای خودتان آماده کنید در واقع داشتن یک برنامه‌ی جامع مراقبتی در ارتباط با چگونگی رفتار ما با بدنمان،ذهنمان و روح و روانمان است با یک چنین برنامه‌هایی ما می‌توانیم گام‌های کوچکی برای کاهش استرس و بهبود کیفیت زندگیمان برداریم.

انواع خودمراقبتی و تاثیر آن در زندگی انسان

می‌خواهم در این اپیزود و یک سری ابزار آشناهایتان کنم که به وسیله‌ی آنها بتوانیم گام‌های بیشتری را به سوی یک زندگی هدفمند متعادل و معنی‌دار برداریم.برای آماده کردن برنامه جامعه‌ی خود مراقبتی باید اول فکر کنیم به چیزهایی که می‌خواهیم تغییرش بدهیم و آن چیزهایی که نیاز به تغییر ندارد و فقط باید تقویت بشوند. برنامه جامع خود مراقبتی شامل چهاربخش خودمراقبتی جسمی،خودمراقبتی روانی عاطفی،خود مراقبتی اجتماعی و خود مراقبتی معنوی.

خود مراقبتی جسمی شامل: فعالیت‌های و تمرین‌های ورزشی،خوردن غذای سالم،خواب و استراحت کافی است.

خودمراقبتی روانی و عاطفی شامل:نیازهای عاطفی و روانی ما است که در برگیرنده‌ی احساساتی است که ما نسبت به خودمان و تواناییهامان مدیریت احساسات و مقابله با مشکلات داریم در واقع وجود احساس رضایت اعتماد به نفس کافی داشتند اعتماد و صمیمیت میل و رغبت به زندگی توانایی استرس و انطباق با تغییرات از موضوعاتی است که در این حیطه به آن توجه میشود در خود مراقبتی اجتماعی باید به این موضوع توجه کنیم که ما انسان‌ها موجوداتی هستیم و مغز ما به کمک روابط اجتماعی از زمان تولدمان شکل گرفته است پس توجه به نیازهای اجتماعی مثل نیاز به تعلق،نیاز به عشق و محبت داشتن فعالیت اجتماعی،حفظ بین روابط فردی و حفظ دوستی‌های نزدیک از مسائل مهمی است که در این بخش باید به آن توجه کنیم .

خود مراقبتی معنوی که بسیار اهمیت داره،خود مراقبتی معنوی به ما کمک می‌کند تا بیشتر به درون خودمان آشنا بشویم و معنای زندگیمان را درک کنیم در این بخش باید رسالت و هدفمان  در زندگی را پیدا کنیم و با حرکت کردن در این مسیر از خودمان مراقبت کنیم.حالا چند روش ساده از خود مراقبتی را به شما میگویم که مطمئنم همیتان همه آن را می‌دانید اما اکثرا غافل میشویم ازآنها.

خود مراقبتی جسمی و اهمیت دوست داشتن خود

اینجا فقط به عنوان یادآوری میگویم تا بیشتر بهشان توجه کنیم و بیاوریم در برنامه‌ی زندگیمان تغذیه‌ی خوب یادتان باشد که غذاهای طبیعی و مغذی مصرف کنیم و تا حدامکان سراغ خوراکی‌های فراوری شده و شیرینی‌جات نرویم،رژیم غذایی مناسب خودتان را بگیردید و پیدا کنید، در دنیا رژیم‌های زیادی وجود دارد که به سلامتی بدنمان کمک می کند فقط باید ببینید با کدامش حالتان بهتر و همیشه طبق آن روش غذا بخوریم تا می‌توانید خوب بخوابید، خیلی ها فکر می‌کنند خوابیدن نشانه‌ی تنبلی و نخوابیدن یا ویژگی مثبتی است اما پژوهش‌ها و تحقیق‌ها ثابت می‌کند که خوابیدن به میزان کافی در ارتقای کیفیت زندگی ما بسیار اهمیت دارد و روی کار افراد بسیار موثر است. پس در خود مراقبتی خواب کافی را در اولویت قرار بدهید.

برای چکاب هایتان برنامه منظم داشته باشید،آخرین باری که چکاب کردید که چقدر از درد کشیدنتان می‌گذرد وبرای درمانش اقدامی نکرده اید. خیلی از بیماری‌ها اگر زود تشخیص داده بشود به راحتی قابل درمان هستند و اگر دیر متوجه بشوید سخت‌تر درمان میشوند پس تا دیر نشده است نوبت پزشکتان را بگیرید و برای چکاپ‌های سالیانه برنامه داشته باشید. شکرگزار باشید برای داشتن زندگی مورد علاقتان اول باید زندگیتان را دوست داشته باشید و به آن عشق بورزید.

پژوهش‌های مختلف نشان داده است که شکرگزاری و فواید خیلی زیادی در زندگی دارد، شکرگزار بودن از ساده‌ترین و در عین حال جزئی‌ترین بخش زندگی یکی از قدرتمند ترین است با روش‌های خود مراقبتی مکمل مصرف کنید به کمک پزشکتان مواد مغذی مورد نیاز بدنتان را بشناسید و مصرف کنید.کمبود ویتامین و مواد معدنی در  بدن باعث بی حالی و کسالت و مشکلات جسمی و روحی میشود.

مثلا کمبود ویتامین ب دوازده باعث به وجود آمدن اضطراب میشود و کمبود ویتامین دی با خیلی از بیماری های مرتبط، همیشه کیفیت و تاثیرگذاری مکملهای غذایی را در نظر بگیرید. مدیتیشن کنید،مدیتیشن از رایج‌ترین شکل‌های شناخته شده‌ی خود مراقبتی است.انواع مدیتیشن و بشناسید و آنها را تمرین کنید و حتما برنامه‌ی منظمی برای مدیتیشن داشته باشید و آن را بیاورید در روتین زندگیتان.

همیشه به خودتان عشق بورزید

به خودتان برسید تا میتوانید به خودتان به ظاهرشتان اهمیت بدهید، از شما میخواهم همیشه به خودتان عشق بدهید، ما خیلی راحت قربون صدقه‌ی کسایی که دوستشان داریم می‌رویم اما خیلی برایمان سخت و عجیب است که قربون صدقه‌ی خودمان برویم. چه اشکالی دارد برویم جلوی آینه و قربون صدقه‌ی خودمان بریوم باور کنید که خیلی تاثیر دارد و خیلی ارتباط ما را با خودمان بهتر می‌کند، یادگیری کتابخوانی و یادگیری مهارت‌های جدید را فراموش نکنید،یادگیری و به دست آوردن تجربه‌های جدید نقش خیلی مهمی در ارتقای توانمندی‌های شما دارد هر چقدر که توانمندتر باشید احساس ارزشمندی بیشتری می‌کنید و حس و حال بهتری دارید پس تا می‌توانید یاد بگیرید،منظم باشید،وقتی به امور زندگی خودتان رسیدگی می‌کنید و آنها را منظم می‌کنید خیلی راحتی و  آرامش بیشتری را تجربه می‌کنید.

مطالعه کتاب‌هایی مثل تخت خوابت را مرتب کن،ایده‌ها و راهکارهای خیلی خوبی برای منظم بودن و ایجاد نظم در جریان زندگی پیشنهاد میکنم حتما این کتاب را بخوانید،با خودتان روراست باشید خودآگاهی و درک نیازها از مهم‌ترین ارکان زندگی شاد و خود مراقبتی است، پس به ندای درونتان گوش کنید و آن چه را که میخواهید بفهمید وقتی با خودتان رو راست نباشید احتمال اینکه استرس و سردرگمی زیادی تجربه کنید،بیشتر است با خودتان مهربان باشید،طوری با خودتان رفتار کنید که با یک دوست نزدیک برخورد می‌کنید، جوری با خودتان حرف بزنید که انگار در حال حرف زدن با دوستتان است،بیایید اگر یک جایی از زندگی را اشتباه کردید یا از پس کاری بر نیومدید ، انقدر به خودتان سخت نگیرید و سرزنش نکنید.خودتان را ما مثل تمام آدمها حق دارید اشتباه کنید و حق دارید خطا کنید.

انگیزه خودتان را در خود مراقبتی پیدا کنید

آخرین نکته‌ای که می‌خواهم به شما بگویم این است که انگیزه‌ی خودتان را برای خود مراقبتی پیدا کنید،اگر فقط دستورالعمل‌های خود مراقبتی را برای این انجام دهید که باید به آنها عمل کنید تلاش شما خیلی دوامی ندارد،پس انگیزه و هدف خودتان را از انجام این کارها پیدا کنید ولی اگر می‌خواهید انسان بهتر و سالم‌تر و سرحال‌تر تبدیل بشوید یا شاید برای یک سری موفقیت‌های تحصیلی ورزشی باید اینکار را انجام بدهید راهکارهای خود مراقبتی با هدف مشخص پیگیری کنید.

شما برای خود مراقبتی چه کاری انجام میدهید؟ اگر هنوز خود مراقبتی را شروع نکرده اید فکر کنید و برنامتان را در اولین فرصت اجرا کنید و در زندگیتان پیاده کنید.خب امیدوارم که مطالب این اپیزود براتان مفید بوده باشد و بتوانید از این استفاده کنید، الان که در فروردین سال هزار و چهارصد هستیم از شما میخواهم که به خود مراقبتی خیلی بیشتر فکر کنید و همین اول سال تصمیم بگیرید که برنامه‌ای  را بیاورید در برنامه‌ی زندگیتان امیدوارم که همیشه عالی و سلامت باشید.

دکمه بازگشت به بالا