رشد و توسعه فردی

اسرار زندگی افراد موفق

تا حالا به این فکر کرده اید که چرا موقعیت‌های شغلی مهم است و عالی هیچوقت با آگهی پر نمیشوند یا اینکه چرا بعضی از شرکت‌ها بدون اینکه در مناقصات شرکت کنند پروژه‌هایی در دردست دارند یا اینکه تاحالا دقت کرده اید آدم های اطرافمان هستند که همیشه پیشنهادهای شغلی خوبی دارند با این سوال ها فکر کنم متوجه شده اید که افراد موفق بهترین شغل‌ها را از طریق ارتباطات شخصیشان پیدا می‌کنند. این افراد با کمک شبکه سازی به پیشرفت دست پیدا می‌کنند. دوستان گلم سلام ، امیدوارم که عالی باشید من زنانست هستم به پادکست اکس خوش‌آمدید امروز می‌خواهم راجب یک مهارت مهم به نام شبکه سازی با شما صحبت کنم.

چرا افراد موفق شغل های خوبی دارند؟

شبکه سازی به عنوان یک ابزار مهم برای کاریابی و پیدا کردن شغل در نظر گرفته میشود نمی‌توانیم بگویم که شبکه سازی دقیقا از چه زمانی وارد مجموعه دغدغه‌های ما انسان‌ها شده است اما می‌دانیم که شبکه سازی در کسب و کار یا شبکه سازی تجاری یا ابزار خیلی مهمی تلقی میشود برای موفقیت در کار باید شبکه‌ی کارآمد داشت چرا؟ چون باید با افرادی که بتوانند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار ما بگذارند بشوید یا ما را با افراد دیگری آشنا کنید تا به ما کمک کنند که کارمان را به بهترین نحو انجام بدهیم یا در موقعیت‌هایی از ما طرفداری بکنند چیزی به ما یاد بدهند یا حتی از ما حمایت مالی بکنند برای اینکه به چنین شبکه‌ای دست پیدا کنیم.

باید شبکه سازی هدفمند داشته باشید؟

باید فعالیت‌های شبکه‌سازی هدفمندی داشته باشیم برای ایجاد شبکه‌ای که ما را به هدفمان برساند باید تلاش‌های برنامه‌ریزی شده انجام داد.افرادی که شبکه‌ی قدرتمندی از روابط دارند سرعت و کیفیت انجام کارشان به مراتب بیشتر از بقیه افراد است.مثلا فکرش کنید در دورانی که همه از بیکاری و درآمد کم می‌نالند شما تنها با یک تلفن پیشنهاد شغلی دارید و پروژه‌های جدید می‌گیرید اشتباه نکنید،شبکه‌سازی هیچ کار خلاف و اشتباهی نیست بعضیا فکر می‌کنند. این کار را با استفاده از موقعیت یا حتی خوردن حق دیگران است اما اصلا اینطور نیست چون هر کس می‌تواند شبکه سازی بکند و این یک مهارت است. به نظرمن چند شبکه سازی و استفاده از شبکه‌ای از روابط قدرتمند جادوی روابط عمومی و ارتباطات است نه چیز دیگری حالا برویم سراغ تعریف شبکه سازی.

در ویکی‌پدیا اینگونه تعریف شده که شبکه سازی یک فعالیت حرفه‌ای اقتصادی اجتماعی است که بازرگانان و کارآفرینان با استفاده از آن روابط شغلی شان را شکل می‌دهند تا فرصت‌های کاری و حرفه‌ای را شناسایی و خلق کنند یا بر اساس آن فرصت‌ها عمل کنند تبادل اطلاعات کنند و به دنبال شرکای بالقوه کاری برای خود باشند پس یکی از اهداف مهم و حتمی شبکه سازی شبکه‌های تجاری،ایجاد روابطی است که در آینده ممکن است فرصت‌های شغلی یا پروژه‌هایی را برای ما به وجود بیارود.

نوشته های مشابه

شبکه سازی مولا چیست و چه کاربردی دارد؟

شبکه‌سازی مولا در رویدادهایی مثل کنفرانس کنگره سمینار دوره‌های آموزشی یا بعضی از جلسات اتفاق میفتد بعضی از سازمان‌های حرفه‌ای معمولا شرایطی را برای شبکه‌سازی مدیران و پرسنل خودشان ایجاد میکنند. به عنوان مثال یک سازمانی با یک سازمان دیگری رویداد مشترکی با هم برگزار می‌کنند یا پرسنل خودشان را به سمینارهای دوره‌های آموزشی چی می‌فرستند تا تعامل بیشتری با دیگر سازمان‌ها داشته باشند و اما شبکه‌سازی این نیست، اینکه ما بخواهیم در جامعه بچرخیم به هر کسی رسیدیم یک کارت ویزیت بدهیم و از آن بخواهیم که در شبکه‌ی ارتباطی ما قرار بگیرد و تجربیات و ارتباطاتش را با ما به اشتراک بگذارد، شبکه سازی نیست.

این صرفا سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت است و باید دقت کنیم که دوست‌یابی و ارتباطات دوستی با این که شباهت زیادی با شبکه سازی دارد ولی شبکه سازی نیست،چون این دو تا اهداف متفاوتی دارند. هدف از دوستی بیشتر تجربه‌ی حسی متفاوت خوب است که در شرایط مختلف زندگی به وجود می آید اما شبکه سازی به صورت آگاهانه و هدفمند در راستای فعالیت‌های کاری ما شکل می‌گیرد. حالا چرا اصلا ما شبکه سازی کنیم اگر که ما توانایی خودمان را برای فرصت کاری ارایه کنیم یا اینکه بخواهیم محصولپ های خدماتی را عرضه کنیم به گروهی از افراد مختلف و شبکه سازی قطعا نیاز داریم.

شبکه سازی در زندگی چه نتایجی دارد؟

حالا شاید از خودتان بپرسید اصلا شبکه‌سازی چه نتایجی میتواند برای افراد داشته باشد.بسته به فعالیت افراد شبکه‌سازی می‌تواند هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات به طور چشمگیری کاهش بدهد، میتواند میزان فروش محصولات و خدمات را بالا ببرد باعث شکل‌گیری ارتباطات جدید و بهبود ارجاعات باشد، باعث دیده شدن هر چه بیشتر افراد میشود و کمک می‌کند تا افراد همیشه به روز باشند و این که باعث میشود تا افراد دانش و با تجربه‌شونده اشتراکی دارند یک سری نکات مهم است که در بحث شبکه سازی باید همیشه مد نظر قرار بدهیم، اینکه شبکه رابطه با کسانی که حرفه و راهنمایی‌ها توضیحات آنها می‌تواند خطای ما را کاهش بدهد.

شبکه یعنی رابطه با کسانی که حاضرند در زمان نیاز منابع خودشان را که شامل زمان انرژی،پول،دانش،تجربه یا ارتباط با دیگران هستند را با ما به اشتراک بگذارند. باشبکه بزرگتر لزوما به معنای شبکه قدرتمندتر نیست و نکته‌ی خیلی مهم این است که برای شبکه سازی ما خودمان هم باید برای ارتباط با دیگران جذاب باشیم .این تا بتواند دو طرفه باشد شبکه‌سازی شخصی در واقع شامل ایجاد روابط با افراد یا شرکت‌ها میشود، اما کار اینجا تموم نمیشود چون مهمترین قسمت شبکه سازی حفظ روابط ایجاد شده است.

افراد و شرکت‌ها معمولا در شرایطی قرار می‌گیرند با هم شبکه‌ای از ارتباطات را به وجود میاروند اما بعد از تشکیل این ارتباط شبکه لازم است تا اعتماد یکدیگر هم به دست بیاورند. در شبکه سازی فقط شناخته شدن و اینکه افراد نام ما را به یاد داشته باشند کافی نیست بلکه مهم است که این افراد چگونه نام ما را به یاد دارند در شبکه‌سازی مهم‌تر از کمیته یعنی به جای اینکه به سمت حجم زیادی از مخاطبین برویم بهتر است با تعداد خاصی ارتباط عمیق برقرار کنیم.

کلید شبکه داشتن، درگیری و ارتباط با اعضای شبکه است

کلید شبکه سازی درگیر شدن با اعضای داخل شبکه‌ است. یکی از بزرگترین مسایلی که باعث از دست رفتن شبکه‌های ارتباطی میشود این است که ما زمان‌هایی که با اشخاص شبکه کار داریم با اونها تماس برقرار کنیم.این موضوع که فلانی وقتی با هم کار دارند و کارشان گیر افتاده است یاد من میفتند بدترین موضوعی که می‌تواند به ذهن طرف مقابل ما خطور کند. یکی از بزرگترین اشتباهاتی که میشود انجام داد این است که در همان ابتدا از شخص نظر تقاضای انجام لطفی را داشته باشیم.یکی از مهم‌ترین کلیدهای موفقیت در شبکه سازی منفعت رساندن قبل از گرفتن پس یادمان باشد هرگونه درخواست زودهنگام می‌تواند رابطه‌ی ما را خاتمه بدهد.

بنابراین شبکه سازی باید مثل یک حساب بانکی نگاهش کنیم باید سپرده‌گذاری کنیم سرمایه را پرورش بدهیم،بعد برداشت کنیم بعد از کلید خوردن یک رابطه‌ی جدید و قدرتمند خیلی از مردم توپ را رها می‌کنند آنها رسیدگی‌های بعد از آشنایی اولیه را انجام نمیدهند. ملاقات را انجام میدهند ولی اعمال نفوذ در رابطه نمی‌کنند اما است که می‌تواند به ما کمک کند تا یک شبکه‌سازی حرفه‌ای و قدرتمند انجام بدهیم.

اولین قدم مهم  است که ما بگردیم با توجه به اهداف شبکه سازیمان و نوع فعالیت مان گروه‌ها و انجمن‌های آن حوزه را پیدا کنیم و در آنها عضو بشویم. همیشه برای حضور در یک جلسه آمادگی شبکه‌سازی را داشته باشید،چگونه؟ مثلا همیشه یک مقدمه‌ی معرفی کوتاهی از خودمان برای  ارتباط داشته باشیم در بعضی از جلسات بسته به شرایط جا دارد که در اولین برخورد هدیه‌ای به طرف مقابل بدهیم تا طرف مقابل بهتر ما را به یادش بماند یک نکته‌ی خیلی کلیدی این است که قبل از دیدن کسی که می‌خواهیم با آن شبکه سازی کنیم یک تحقیق کلی راجب آن فرد و فعالیت‌هایش انجام بدهیم یا مثلا بگردیم مشترکات بین ما و آن فرد را پیدا کنیم مثل مثلا مدرسه‌ی مشترک علایق مشترک یا حتی شاید دوست مشترک.

دکمه بازگشت به بالا