آموزش های کاربردی

چگونه فشار خون خود را بالا نگه داریم؟

گام ۱ – استفاده از روش های فیزیکی

انجام ورزش به صورت منظم  و حداقل ۳ بار در هفته، راه رفتن، حرکات ایروبیک، دویدن و دیگر ورزش های هوازی باعث می شوند فشار خون شما بالا برود.

استراحت توام با کشش، اگر در محل کار یا اتوبوس یا جای ثابتی به مدت طولانی قرار دارید باید از حرکات کششی استفاده کنید تا ضمن رسیدن اکسیژن به بدنتان فشار خون خود را نیز افزایش دهید. انجام هر یک ساعت این حرکات کششی سبب افزایش فشار می شود. 

بالا نگه داشتن پا، اگر دارای فشار خون پایین وضعیفی هستید و قلب شما پمپاژ ضعیفی دارد سعی کنید پاهای خود را بالا نگه دارید. در این وضعیت حجم خون بیشتری به سر و به قلب بر می گردد و باعث افزایش فشار خون می شود.

استفاده از جوراب های واریس، استفاده از جوراب های تنگ مانند جوراب واریس سبب می سود که حجم خون جمع شده در پاها کاهش یافته در سایر ارگانها حضور داشته باشد واین امر سبب افزایش فشار خون می گردد.

استفاده از ماساژ برای افزایش فشار خون، انجام ماساژ روزانه یا هفتگی بر روی بدن شما علاوه بر این که فشار خون نواحی ماساژ شده را افزایش می دهد سبب باز شدن جریان های مسدود می گردد و فشار خون را افزایش می دهد. استفاده از روغن های مخصوص مانند رزماری باعث افایش فشار خون حین ماساژ می شود.

گام ۲ – استفاده از رژیم های غذایی

استفاده از رژیم غذایی مناسب سبب بهبود و افزایش فشار خون می شود، استفاده از مواد غذایی سالم سبب افزایش فشار خون می شود :

  • گوشت قرمز
  • تمام حبوبات
  • روغن های مفید (این روغن ها در مواد غذایی همچون روغن ماهی، آووکادو و دانه ها و اجیل موجودند)

خوردن غذاهای ادویه دار و تند، خوردن غذاهای ادویه دار و تند سبب می شود فشار خون افزایش یابد. اگر روزانه در وعده غذایی خود از فلفل استفاده نمایید نسبتا فشار خون بالایی خواهید داشت.

هیدریت شده بمانید! استفاده از میزان اب مناسب باعث میشود تا چرخه خون با حجم بالایی انجام گیرد و فشار خون مناسبی داشته باشید. مخصوصا اگر ورزش می کنید باید حجم مصرفی اب بالاتری داشته باشید. حجم مصرفی یک فرد عادی در طول روز ۸-۱۲ لیوان است.

گام ۳ – تغییر در سبک زندگی

ترک سیگار، نیکوتین موجود در سیگار باعث کاهش فشار خون می شود لذا اگر می خواهید فشار خون بالایی داشته باشید باید سیگار را ترک کنید!!!

استفاده از دوش آب گرم (داغ)، استحمام با اب گرم و قرار گرفتن در وان اب گرم و نسبتا داغ باعث کاهش تنش های عصبی عضلات شده و باعث افزایش فشار خون می شود.

استفاده از دارو،  با مراجعه به پزشک و متخصص شما می توانید از داروها برای افزایش فشار خون استفاده کنید. از جمه داروهایی که باعث افزایش فشار خون می شود کلیستازول (Cilostazol ) یا همان (پلتال) می توان اشاره کرد.

جراحی، جراحی آخرین کاری است که می توان برای فرد مبتلا به فشار پایین انجام داد. پزشک جراح بعد از شناسایی رگ یا رگهایی که دچار انسداد هستند با جراحی انها را باز می کند تا چرخش خون به درستی انجام گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا